Verkiezingsprogramma VVD Waterschap Aa en Maas 2023-2027 Waterschap Aa en Maas werkt aan water: elke druppel telt!

Waterschap Aa en Maas werkt aan water: elke druppel telt!

Verkiezingsprogramma VVD Waterschap Aa en Maas 2023-2027

VVD Waterschap Aa en Maas

Waterschap Aa en Maas werkt aan... .... Kerntaken van het waterschap .... Voldoende water
.... Droge voeten

.... Ruimte voor water
.... Schoon water & circulariteit
.... Een b
etaalbaar en dienstbaar waterschap

Nederland is kampioen in het beheer van water. We zijn trots op onze kennis en de wijze waarop we al eeuwen in staat zijn om het water in ons land te besturen. Dat willen we als VVD zo houden, want we worden door klimaatveranderingen voor nieuwe uitdagingen gesteld.

Dit betekent dat we nu, en voor de volgende generaties de verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat een ieder in ons land in vrijheid kan wonen, werken en genieten van water en natuur. Waterschappen hebben daarbij met hun taken – droge voeten, voldoende water en schoon water – een belangrijke rol. Zonder zorg voor dijken, dammen, sluizen, gemalen en het beheer van talloze wateren zou het wonen en werken in de Nederlandse delta praktisch onmogelijk zijn. Al in de dertiende eeuw hebben we ons in Nederland gerealiseerd dat waterbeheer zo belangrijk is dat we hiervoor een krachtig bestuursorgaan voor nodig hebben, en de VVD onderschrijft dit: het Waterschap.

Water is leven. In ons land lijkt het vanzelfsprekend dat het altijd, op de juiste manier voorradig is, maar deze zekerheid wordt op de proef gesteld. Daarbij: ruimte is schaars, er is concurrentie voor elke beschikbare grond in Nederland: wonen, werken, ondernemen, landbouw, recreatie, energie, natuur, en waterbeheer, het moet allemaal samen. Dit heeft grote impact op het te voeren beleid en het begrip van inwoners en ondernemers voor maatregelen die in het algemeen belang dienen te worden genomen. We willen de individuele vrijheid van mensen zoveel mogelijk respecteren. Daarom is regie en heldere communicatie van het waterschap en afstemming met de landelijke overheid, provincies en gemeenten belangrijker dan ooit. De gevolgen van droogte en extreme stortbuien hebben een grote invloed op de systemen die waterschappen van oudsher beheren. De VVD wil aan de slag om keuzes te maken daar waar water een vitale rol speelt; we investeren in een klimaatbestendige inrichting, we spreken nationale kaders af, passen wetgeving aan en trekken samen op met burgers, organisaties en het bedrijfsleven. Voor het waterschap is klimaatadaptatie een van de meest wezenlijke opgaven voor de komende periode.

De klimaatverandering brengt grote opgaven voor het waterschap met zich mee: de gevolgen van droogte en extreme weersomstandigheden hebben een grote invloed op de systemen die waterschappen van oudsher beheren. Het VVD-adagium 'droge voeten lage lasten' heeft lang goed gewerkt maar is niet meer van deze tijd. De VVD wil aan de slag om keuzes te maken daar waar water een vitale rol speelt; we nemen verantwoordelijkheid en investeren in een klimaat

bestendige inrichting, we spreken nationale kaders af, passen wetgeving aan en trekken samen op met burgers, organisaties en het bedrijfsleven. Tegelijkertijd vindt de VVD dat het waterschap geen verantwoordelijkheden van andere partijen over moet nemen. De VVD zet daarbij ook in op de eigen verantwoordelijkheid en betrokkenheid van de ingezetenen.

VVD Waterschap Aa en Maas

De kerntaak van het waterschap

In Waterschap Aa en Maas staat klimaatadaptatie bovenaan de agenda. Het bestrijden van droogte, natuurherstel en het opvangen van extremen moeten leiden tot een gebied waar het prettig wonen en werken blijft, waar boeren kunnen ondernemen met respect voor hun omgeving. Het behalen van de doelen uit de KRW (Kaderrichtlijn Water) dat uiterlijk in 2027 al het water schoon en gezond is en reductie van stikstof zijn pittige maatschappelijke opgaven welke forse uitdagingen opleveren. De VVD wil dat het waterschap samen met haar inwoners en ondernemers gezamenlijk de verantwoordelijkheid neemt om ons gebied toekomstbestendig te maken en/of te houden. Veiligheid, duurzaamheid en een bestendige economische ontwikkeling zijn de bouwstenen voor het behouden van ons unieke en mooie landschap. Binnen het waterschap maakt de VVD doorlopend een afweging tussen de verschillende belangen van inwoners en ondernemers, tussen economie en natuur. Daarbij dragen alle inwoners en ondernemers hun druppel bij om met elkaar de klimaatadaptatie succesvol en duurzaam in te passen en te bouwen aan een robuust watersysteem.

De financiën van ons waterschap staan onder spanning. Door de macro-economische ontwikkelingen staat er druk op de houdbaarheid van de financiën. Dit vraagt om een evaluatie van de activiteiten en de financiering daarvan. De VVD wil dat lasten niet ongelimiteerd doorschuiven naar de toekomst en daarmee de toekomstige generatie opzadelen. De VVD streeft naar een maximering van de schuldenlast. Dit betekent ook dat het waterschap nog flexibeler en weerbaarder moet zijn om snel in te kunnen spelen op veranderingen. De VVD vindt dat we met elkaar slimme keuzes moeten maken om met de beperkte middelen een maximaal resultaat te behalen. Samenwerking met andere overheden, inwoners en ondernemers is in ieders belang om kosten zo laag mogelijk te houden. De huidige systematiek van de verrekening van de kosten uit het HWBP kent nu enkele prikkels die in tijden van snel stijgende kosten, leiden tot te grote risico’s. Vanuit de solidariteit van de waterschappen zal de onderlinge systematiek nog een keer kritisch bekeken moeten worden om perverse prikkels te voorkomen.

De VVD zet in op een actief grondbeleid. Veel van de doelstellingen zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van gronden. Deze zijn nodig voor klimaatadaptatie en natuurherstel. Wij kiezen voor een breed palet aan instrumenten waarbij vooral ook samenwerking met inwoners en ondernemers tot een versnelling van projecten kan leiden.

VVD Waterschap Aa en Maas

Waterschap Aa en Maas werkt aan ..... voldoende water.

De afgelopen jaren hebben laten zien dat voldoende water een thema is dat in toenemende mate belangrijk is. Vooral in ons beheergebied zien we dat voldoende water van goede kwaliteit in onze sloten, beken, meren, kanalen en rivieren alleen mogelijk is als het waterschap goed samenwerkt met alle partijen. Waterbeheer is teamsport en daar zijn we als Nederland goed in. De VVD ziet waterschappen als de spin in het web op het gebied van kennis, denkkracht en innovatieve oplossingen. Nederland moet nog meer ‘water bewust’ en ‘water betrokken’ worden. Daarbij moeten inwoners en ondernemers zich realiseren dat ook zij een verantwoordelijkheid hebben.

#hoedan

Beter bestand tegen extremer weer

Zoals het HWBP (Hoogwaterbeschermingsprogramma) vraagt om solidariteit vraagt ook het bestrijden van droogte om solidariteit. De VVD pleit voor de invoering van een equivalent voor droogte: het Droogtebeschermingsprogramma.

Het herstellen van de grondwaterbalans in ons gebied is ontzettend belangrijk. Jaarlijks wordt er nog altijd meer water onttrokken dan dat er via hemelwater infiltreert in de bodem. Niet alleen natuur maar vooral ook de agrarische sector en industrie zijn afhankelijk van een goede grondwaterbalans. We bevorderen herstel van een grondwaterbalans door enerzijds te kijken naar meer mogelijkheden om water vast te houden en te laten infiltreren en door anderzijds kritisch te kijken naar onttrekkingen van grondwater.

We zetten maximaal in op het vasthouden van water in de haarvaten. In het kader van “iedere druppel telt”.

We zijn voorstander van het principe: “de gebruiker betaalt". In dit kader zetten we samen met provincie in op onderzoek naar een de haalbaarheid van een verbrede grondwaterheffing. Factoren als de prijselasticiteit en regelvrije voet zijn belangrijke aspecten om helder te hebben alvorens tot beleid te komen.

Het beregeningsbeleid wordt herzien. Dit is een meerjarig proces dat vraagt om een weloverwogen besluit met ruimte voor inspraak van alle partijen. Tegelijkertijd zien we dat de scheve grondwaterbalans nu om maatregelen vraagt. Hiervoor ontwikkelen we interim beleid terwijl we samen met gebiedspartijen werken aan het definitieve nieuwe beregeningsbeleid. We staan voor een pragmatisch beleid dat transparant, uitlegbaar en begrijpelijk is voor alle betrokken partijen. Hierbij scoren we maatregelen op impact en effectiviteit. Extra regeldruk voor een minimale impact is ongewenst, dit geldt ook voor de hydrologische plus.

Schade door droogte willen we zoveel mogelijk beperken door actief en beter samen te werken met partners. Dat doen we door het waterbewustzijn van inwoners, bedrijven en overheden te vergroten. Samen zorgen we voor een systeem dat bestand is tegen extreme weersomstandigheden om de maatschappelijke schade zo laag mogelijk te houden.

Er liggen kansen voor hergebruik van effluent in het kader van voldoende water. We onderzoeken de mogelijkheden voor het gebruik van effluent voor natuur, landbouw, industrie of andere toepassingen. Hierbij denken we buiten bestaande kaders en staan we flexibele en modulaire oplossingen voor zoals het Verdygo concept.

VVD Waterschap Aa en Maas

Decentrale inzet van effluent (niet uitsluitend RWZI’s, ook industrie of een decentrale

zuivering) op hoger gelegen flanken biedt kansen voor de verdrogingsopgave.
De VVD wil de mogelijkheden onderzoeken om meer water het beheergebied in te

laten. Denk hierbij aan de Zuid-Willemsvaart, de Noordervaart en de Maas. De inlaat van extra water tijdens tijden van droogte geeft ons gebied dat afhankelijk is van regenwater extra mogelijkheden.

Waterschappen doen mee aan innovaties op het gebied van waterbeheer, samen met bedrijfsleven en kennisinstituten. De VVD stimuleert juist innovaties op het gebied van klimaatadaptatie.

page6image44553296

Waterschap Aa en Maas werkt aan......droge voeten

Waterschappen hebben de plicht om mensen te beschermen tegen water. De zeespiegel stijgt en vormt een gevaar voor ons land dat voor 60% onder zeeniveau ligt. Wateroverlast komt niet meer alleen van rivieren en de zee maar ook van ‘boven’. Er valt meer regen, dat ongelijkmatiger over het jaar verspreid is: natte winters, langere perioden van droogte en intensieve hoosbuien. Gevaarlijke situaties en schade kunnen het gevolg zijn van water dat langer in de straten blijft staan omdat de riolen de hoeveelheid water niet kunnen verwerken. De belangrijkste taak voor waterschappen is zorgen dat we veilig blijven voor water; droge voeten zijn primaire levensbehoeften om te kunnen wonen, werken en recreëren in ons land. Uiteraard staat de VVD nog steeds en voor alles voor “droge voeten”. Echter, dijken kunnen niet eindeloos maar worden verhoogd. Er moeten andere oplossingen komen. Daarbij zijn innovaties van groot belang. Ook burgers en bedrijven zullen in deze andere aanpak meegenomen moeten worden, de zogenaamde “meerlaagsveiligheid1’. Dat gebeurt tot nu toe nog onvoldoende. Participatie en verantwoordelijkheden moeten beter georganiseerd worden. Zeker nu de nieuwe omgevingswet eraan komt.

#hoedan

Er moet voldoende geld zijn om Nederland te beschermen tegen rivier- en zeespiegelstijgingstijging. De Waterschappen moeten voldoende middelen hebben voor ‘droge voeten’ via het Hoogwaterbeschermingsprogramma (HWBP).

Waterschappen spannen zich in om doelgericht en innovatief de dijken te versterken waar nodig is.

Uiteraard staat het waterschap nog steeds en voor alles voor “droge voeten”. Echter, dijken kunnen niet eindeloos maar worden verhoogd. Er moeten andere oplossingen komen. Daarbij zijn innovaties van groot belang. Ook burgers en bedrijven zullen in deze andere aanpak meegenomen moeten worden, de zogenaamde “meerlaagsveiligheid’. Dat gebeurt tot nu toe nog onvoldoende. Participatie en verantwoordelijkheden moeten beter georganiseerd worden. Zeker nu de nieuwe omgevingswet eraan komt.

Het creëren van waterberging is noodzakelijk om intensieve hoosbuien op te kunnen vangen. Het waterschap doet dit in samenwerking met provincies, gemeenten, inwoners, boeren en bedrijven.

Voor elk gebied in Nederland is een eigen specifieke aanpak nodig. Het waterschap zet kennis van het gebied in om met inwoners en andere belanghebbenden tot een gedragen oplossing te komen. Dit is volgens de VVD de basis van de gebiedsgerichte aanpak (GGA).

De VVD vindt dat in het kader van HOWABO 2 de waterveiligheid in alle delen van ons beheergebied gelijkwaardig moet zijn.

VVD Waterschap Aa en Maas

Deze benadering werkt in drie ‘lagen’. De eerste laag is preventie: het zoveel mogelijk voorkomen van een

overstroming. De tweede laag richt zich op het realiseren van een duurzame ruimtelijke inrichting van ons land.

De derde laag zet in op een betere (organisatorische) voorbereiding op een mogelijke overstroming

(rampenbeheersing) Meerlaagsveiligheid gaat uit van een risicobenadering, het gaat om zowel kansen op als

mogelijke gevolgen van overstromingen

Dijkversterkings- en waterbergingsprojecten zijn kansen voor toerisme, recreatie, natuur, energie en de regionale economie.

Exoten zoals de rivierkreeft kunnen de veiligheid bedreigen en moeten worden aangepakt. Hiervoor is verandering van landelijke wetgeving noodzakelijk. De VVD vindt dat waterschappen samen moeten werken met de landelijke overheid en de provincie om wetgeving aan te passen.

Activiteiten van o.a. bevers en dassen leiden tot steeds meer overlast en schade. De VVD vindt dat uitgangspunten geformuleerd moeten worden om te bepalen wanneer een diersoort een lust is en wanneer het een last wordt.

Waterschap Aa en Maas werkt aan.... ruimte voor water

Het weer wordt extremer. Het klimaat verandert, met als gevolg droogte en overvloedige wateroverlast. Dit leidt tot zorgen, overlast en schade voor inwoners en ondernemers. De veranderingen in weersomstandigheden hebben invloed op ons huidige leefsysteem. We worden in Nederland geconfronteerd met zeespiegel- en rivierwaterstijging, verzilting en bodemdaling. Het is noodzakelijk om het huidige systeem aan te passen aan deze veranderende weersomstandigheden en keuzes te maken om Nederland op een andere manier in te richten. Deze keuzes schuift de VVD niet door naar de volgende generatie. Er is nu meer ruimte voor water nodig om de uitdagingen het hoofd te bieden. We kunnen water en bodem niet meer zomaar naar onze hand zetten. Daarbij realiseren we ons dat ruimte schaars is, er is concurrentie voor elke beschikbare grond in Nederland. Met maatregelen werken we er naar toe dat Nederland optimaal is voorbereid op overstromingen, wateroverlast, hittestress, droogte, verdroging, bodemdaling en verzilting.

#hoedan

Water en bodem worden leidend in de ruimtelijke ordening. Dit betekent dat de VVD vindt dat het waterschap vanaf het eerste begin betrokken moet worden bij keuzes in de ruimtelijke omgeving. Elk gebied in Nederland heeft zijn eigen aanpak nodig en de waterschappen hebben gebiedskennis die noodzakelijk is om de juiste keuzes te maken voor de toekomst.

Elke woningbouwopgave en ieder infrastructureel werk moet voldoen aan het uitgangspunt van waterbestendigheid, ook voor toekomstige generaties. In één keer goed, ontzorgt ook onze kinderen en kleinkinderen en bespaart uiteindelijk veel geld. Denk hierbij aan ondergrondse infiltratiebekkens en waterbassins. Om het landelijk gebied toekomstbestendig te maken moeten we water de ruimte geven binnen het Nationaal Programma Landelijk gebied en zullen waterkwaliteitsdoelen een gelijkwaardige plek moeten krijgen. De ontwikkeling van natuur is voor de VVD geen doel op zich voor het waterschap maar enkel een middel om de waterdoelen te realiseren.

Het landelijk gebied wordt bestand tegen het klimaat door mogelijkheden slim te combineren: het watersysteem, energietransitie, circulaire economie, biodiversiteit, droogte. De VVD vindt regionaal maatwerk noodzakelijk, in goed overleg met betrokkenen waarbij het waterschap een partner is.

Elke druppel telt. De inwoners spelen een rol bij het opvangen van water. Voor de VVD is het waterschap katalysator van het afkoppelen van regenpijpen, de aanleg van blauwgroene daken op gebouwen en blauwgroene schoolpleinen, het vergroenen van tuinen (‘Tegel eruit, plantje erin’)en openbaar gebied, wateropvang in sterk verstedelijkt gebied etc. Waterschappen werken op basis van het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie samen met gemeenten, maatschappelijke partners en het bedrijfsleven.

Waterschap Aa en Maas werkt aan .... schoon water & circulariteit

Een essentiële taak van waterschappen is, naast droge voeten en voldoende water, schoon water. Schoon water is van levensbelang om gezond en veilig te kunnen leven en moet gegarandeerd zijn. Met (veelal) technische maatregelen hebben de waterschappen hun taken tot nu toe uitgevoerd. Met alleen technische maatregelen komen we er echter niet, de taak van waterschappen wordt complexer. Naast opgaven liggen er ook komende jaren ook kansen: We zetten als waterschap meer in op circulariteit. Er zijn namelijk veel mogelijkheden om van ons afvalwater weer nieuwe grondstoffen te maken, denk aan groengas, bioplastics en fosfaat. Doordat we van afval weer een grondstof maken werken we aan een duurzame toekomst en houden we de waterschapslasten beperkt.

Schoon water

Schoon oppervlaktewater is van levensbelang voor Nederlandse drinkwaterbedrijven, boeren en ondernemers die van schoon water afhankelijk zijn; iedereen moet zonder zorgen kunnen ondernemen, zwemmen, recreëren of vissen.

In 2027 moet Nederland voldoen aan de Europese ‘Kaderrichtlijn Water’ (KRW). Dat stelt scherpe eisen aan wat wel en niet moet. Als badkuip van Europa moet Nederland worden beschermd tegen vervuild water vanuit andere landen zodat wij niet het afvoerputje worden. Het waterschap werkt samen met de provincie, landelijke overheid en gemeenten aan schoner water. Maximale inspanning en maatwerk zijn nodig, waarbij de kosten en oplossingen wel in evenwicht zijn.

Vanuit de KRW-opgave hebben we als waterschap op fosfaten, nitraten en bestrijdingsmiddelen uitgebreid beleid vastgesteld en in uitvoering. Naast de KRW- aanpak hebben we op het gebied van microplastics, PFAS, drugsafval en medicijnresten nog nauwelijks beleid of een programmatische aanpak geformuleerd. Deze groepen hebben een hoge maatschappelijke urgentie en zijn redelijk tastbaar voor het grote publiek. De VVD toont bestuurlijke lef door de komende jaren te pleiten voor een aan een programmatische aanpak en uitvoering daarvan. De geformuleerde ambities t.a.v. medicijnresten (minder medicijnen in het water) blijven voor de VVD overeind.

De VVD zet in op innovaties in de waterketen waarbij we geen lock-in creëren door ons afhankelijk te maken van een enkele techniek.

De Europese, landelijke of wetenschappelijk (internationaal) erkende normen voor waterkwaliteit zijn de normen die we voor het waterschap hanteren. Dit geldt ook voor de afgifte van stoffen, die gevaarlijk zijn voor mens of milieu.

De VVD vindt dat de vergunningverlening een basistaak is van het waterschap en ook voor de directe lozingen brengen we deze zo snel mogelijk op orde.

Circulariteit

Naast opgaven liggen er ook komende jaren ook kansen: Als waterschap zetten we meer in op circulariteit. We profileren onszelf als producent van zuiver water in plaats van zuiveraar van afvalwater. Er valt namelijk nog een wereld te winnen met het hergebruik van effluent.

Uit het afvalwater zijn tal van nieuwe toepassingen te realiseren zoals groengas en bioplastics. Hiermee verminderen we negatieve milieueffecten en maken we ons

o

onafhankelijk van buitenlandse energievoorzieners. Door het produceren van groengas bieden we een duurzaam alternatief voor fossiel buitenlands gas. Zo dragen we als waterschap ons steentje bij in de energie- en gascrisis. Door het vermarkten van deze nieuwe grondstoffen houden we de waterschapslasten beperkt. Circulariteit in de waterketen heeft een enorm potentieel, niet alleen financieel maar ook milieutechnisch en verdient zichzelf terug!

Om de innovatie op het gebied van circulariteit aan te jagen werken we samen met andere waterschappen binnen de Energie- en Grondstoffenfabriek (EFGF). We specialiseren ons in de voor ons relevante ontwikkelingen en blijven aangehaakt binnen het bredere plaatje. De VVD toont ambitie door een programmatische aanpak van grondstoffen uit te voeren.

We gaan nadrukkelijk het gesprek met ministerie van I&W aan op het gebied van de eindeafval status van diverse afval- en grondstoffen. We staan voor goede water- en bodemkwaliteit maar juridische barrières die innovatie en verduurzaming hinderen moeten opgeheven worden.

VVD Waterschap Aa en Maas

Waterschap Aa en Maas werkt aan......een betaalbaar en dienstbaar waterschap.

Waterschappen heffen zelf belasting bij inwoners, eigenaren van natuurterreinen, boeren en ondernemers voor het zuiveren van water en het onderhouden van het watersysteem. Door verantwoord om te gaan met belastinggeld werkt het waterschap aan betaalbaar water, dat dienstbaar is aan de inwoners, eigenaren van natuurterreinen, boeren en bedrijven die belasting betalenDe uitgaven van het waterschap moeten worden ingezet voor de uitvoering van de taken van het waterschap, nu en in de toekomst. De VVD wil een waterschap dat midden in de maatschappij staat, actief is en meer naar buiten treedt om open te communiceren met inwoners en betrokkenen. Er wordt helder aangegeven wat wél en niet kan op watergebied, nu en richting de toekomst. Daarbij geldt: geen onnodige regels en een positieve houding bij voorstellen die door inwoners en ondernemers voorgelegd worden aan het waterschap. Innovatie en slimme ideeën en technieken op het gebied van watermanagement worden aangewakkerd en gesteund op het gebied van watermanagement, zodat Nederland vooruitstrevend blijft. De waterschappen kunnen daarmee een springplank zijn voor de Nederlandse watersector.

Nederland – waterland – is rijk aan prachtige landschappen en mooie natuur. In een gezonde toegankelijke natuur kunnen mensen van water en natuur genieten. Daarnaast heeft de natuur ook ruimte nodig. Dit bekent dat het waterschap een adviserende rol kan spelen als het gaat om verschillende functies van natuurgebieden. De provincie blijft verantwoordelijk voor het aanwijzen van zwemplekken.

Betaalbaar

Het waterschap gaat verstandig en verantwoord om met belastinggeld dit wordt benadrukt door de huidige inflatie en kostenstijgingen in de samenleving. De organisatie moet zo compact en krachtig mogelijk zijn. We investeren in toekomstbestendige dijken, sluizen, gemalen en waterberging voor waterveiligheid zodat rivieren, sloten en meren bestand zijn tegen extreme hoosbuien en langdurige droogte. Goed waterbeheer en het bewaken van onze waterveiligheid kost geld en dit doen we tegen zo laag mogelijke kosten.

Bij alle activiteiten houdt de VVD oog voor beleid dat meer doelen kan dienen en dat mogelijkheden slim combineert. Vanuit de watertaken kan het waterschap meewerken aan het oplossen van bredere maatschappelijke vraagstukken rond bodem en klimaat. Te denken aan de energietransitie, de transitie naar een circulaire economie, biodiversiteit etc. Hierbij begroten we scherp.

We heffen belasting op een eerlijke manier verdeeld tussen inwoners, boeren en bedrijven. Iedereen, ook natuurorganisaties, terreinbeheerders en stedelijke inwoners betalen mee.

We onderzoeken de mogelijkheden tot het heffen van leges voor bepaalde specifieke taken van het waterschap. Hierbij hanteren we het adagium “de gebruiker betaalt”. Wel is het belangrijk dat leges geen verdienmodel zijn.

We schuiven lasten niet vooruit richting de toekomst. Goed rentmeesterschap vereist in de regel dat we de lasten nemen van kosten die we nu maken.

VVD Waterschap Aa en Maas

De VVD vindt dat het waterschap niet moet investeren in energieparken van/bij derden. Wel bevordert de VVD nieuwe vormen van energie en stimuleren wij schone energie, in de eigen energieopwekking als ook in de afname. Echter het waterschap is primair geen energieproducent. Wel hebben we de ambitie om duurzaam te opereren. Wanneer we kijken naar het opwekken van duurzame energie kijken we eerst naar de mogelijkheden op de eigen assets (RWZI’s/gebouwen), pas daarnakomen andere percelen in eigendom van het waterschap in beeld. Investeren in energieparken van derden wil de VVD niet maar kan als laatste uiterste een mogelijkheid zijn wanneer er geen opties op eigen terrein zijn.

Het waterschap is scherp op de effectiviteit van subsidies. Wanneer een subsidie niet tot resultaten leidt of het onduidelijk is waar het geld precies aan is besteed, wordt de subsidie meteen ingetrokken. Bewezen effectiviteit van subsidieregelingen is randvoorwaardelijk voor verlenging van inzet.

Bij misbruik van subsidie wordt het geld teruggevorderd.

Dienstbaar

Het waterschap is er voor iedereen. Dat begint met het bieden van een luisterend oor en het verlenen van goede dienstverlening. Het waterschap hoort te weten wat er speelt en hierop te anticiperen. De VVD vindt dat inwoners actief moeten worden geïnformeerd én betrokken bij wat er speelt in hun waterschap.

Het waterschap heeft een toegankelijke website, goede digitale diensten, waarop de informatie helder en begrijpelijk wordt gepresenteerd en is goed bereikbaar. Sociale media wordt ingezet om mensen te actief te informeren en te betrekken bij actuele zaken om op een laagdrempelige manier te communiceren met inwoners, boeren en bedrijven.

Belanghebbenden moeten mee kunnen praten en in een vroeg stadium worden betrokken bij de besluitvorming. Het waterschap werkt actief aan draagvlak.

Ondernemers en boeren moeten een eigen aanspreekpunt hebben bij het waterschap.

Maatschappelijke initiatieven worden omarmd. Vooral initiatieven die gericht zijn klimaatadaptatie. Er wordt ruimte geboden voor inwoners, boeren en ondernemers om initiatief nemen om tot een oplossing te komen voor problemen in hun leefomgeving.

Digitalisering: voor inkoopbeleid, basisregistratie, belastingen en uitvoerende watertaken worden vooruitstrevende digitale middelen ingezet om de taken beter en goedkoper uit te voeren. Het waterschap zorgt ervoor dat de systemen veilig en betrouwbaar zijn en up-to-date beveiligd zijn in het kader van cybersecurity. De opgaven in het kader van cybersecurity zijn dusdanig complex dat samenwerking binnen de Unie van Waterschappen voor de VVD een must is. Een hack/lek bij een enkel waterschap straalt daarnaast op alle waterschappen af. Privacy is een groot goed; het waterschap moet de digitale privacy van de inwoners waarborgen en data goed beheren.

Toegankelijkheid: het waterschap zorgt dat haar bezoekerslocaties, kantoor, website, inhoudelijke stukken en andere kanalen zo snel mogelijk toegankelijk zijn voor alle inwoners,

Het waterschap gaat met respect om met erfgoed en biedt inwoners de mogelijkheid om kennis te maken met het cultureel erfgoed door deze open te stellen bij bijvoorbeeld Open monumentendagen.

Het waterschap geeft ondernemers de ruimte en stimuleert ondernemers het beste te doen. Heldere, duidelijke én begrijpelijk regels helpen ondernemers hierbij.

VVD Waterschap Aa en Maas

Het waterschap moet zich goed voorbereiden op haar taken binnen de Omgevingswet, die een andere manier van werken vraagt. Helder moet in kaart worden gebracht welke watergebiedplannen op orde zijn, wat in uitvoering is en waar inwoners en ondernemers rekening mee kunnen houden. De VVD vindt dat er een aparte leidraad moet komen voor participatie, mocht deze nog niet zijn opgesteld als onderdeel van het Waterbeheerprogramma. De Omgevingswet is een kans voor het waterschap om de samenwerking met andere overheden te verbeteren en de waterbelangen actief op de kaart te zetten.

Het waterschapsbestuur zou meer zichtbaar moeten zijn. We experimenteren met AB- of commissievergaderingen op locatie en door het houden van avondvergaderingen. We omarmen geïnteresseerden door de introductie van “gast van het AB”.

Innovatie

Bij innovatie werken overheid en bedrijfsleven goed samen. De VVD vindt dat het waterschap innovatieve en creatieve initiatieven die van belang zijn en gerelateerd zijn aan water moet stimuleren en faciliteren, bijvoorbeeld op het gebied van klimaatadaptatie of schoon water. Waterschappen zouden aan kunnen sluiten bij lokale start-up initiatieven. Innovatieve oplossingen worden slim ingezet en aan elkaar verbonden. Investeringen in innovatie worden gedaan als de omgeving toekomstbestendig en waterveilig wordt. Beter, sneller, goedkoper en minder last voor inwoners en ondernemers gelden als criteria.

Experimenten voeren we graag uit met het Nederlandse bedrijfsleven, waaronder de agrarische sector, zodat die voorop blijft lopen op het vlak van waterbeheer.

Het waterschap heeft veel bezittingen, zoals dijken, sluizen, bruggen, gemalen en rioolwaterzuiveringen, die tijdig onderhouden moeten worden en vervangen als dit nodig is. Het waterschap maakt daarbij gebruik van de nieuwste technieken, die zorgen voor een zuiniger en beter gebruik en daarmee geld besparen. De VVD wil dat de principes van assetmanagement integraal binnen de waterketen toegepast worden en dat het waterschap zich moet voorbereiden op de uitrol binnen het watersysteem.

Samenwerken aan water

Het waterschap moeten nog beter samenwerken met andere overheden, boeren, bedrijven en inwoners. De actualiteit dwingt tot snelle actie.

De VVD is van mening dat watergebruikers gestimuleerd moeten worden om zuiniger om te gaan met beschikbaar water, en te zorgen voor onder meer eigen waterberging door bewustwording te creëren.

Draagvlak creëren is noodzakelijk. Bij projecten op o.a. het gebied van watergebiedplannen kunnen inwoners participeren, waarbij voor elk gebied en project een andere manier van participeren ingezet kan worden.

Het waterschap zet alle communicatiemiddelen in en werkt samen met partners als gemeenten, natuurorganisaties en bijvoorbeeld tuincentra om inwoners ‘waterbewust’ en ‘water betrokken’ te krijgen. Speciale aandacht is er voor kinderen en jongeren.

Het waterschap zet actief in op samenwerking met (agrarische) ondernemers. De VVD vindt dat vele doelstellingen beter haalbaar zijn door een veelvoud van particuliere initiatieven te faciliteren en aan te moedigen in plaats van alleen zelf

VVD Waterschap Aa en Maas

grote projecten te organiseren. Het waterschap zet in op de eigen verantwoordelijkheid van inwoners en bedrijven.